Stan prawny: 1 czerwca 2015 r.
Opracowanie jest pierwszym kompleksowym omówieniem zagadnień dotyczących środków ochrony przysługujących podmiotowi zamawiającemu program komputerowy. Dotychczasowe kluczowe w tej mierze wypowiedzi były sformułowane jeszcze pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy o prawie autorskim, która nie zawierała żadnej szczególnej regulacji w zakresie odpowiedzialności twórcy za wady przedmiotu świadczenia.
W książce szczegółowo przedstawiono m.in.:
• środki ochrony, którymi dysponuje zamawiający program komputerowy w świetle prawnoautorskiego uregulowania odpowiedzialności za usterki zamówionego utworu,
• pojęcie usterki zamówionego programu komputerowego,
• przykłady wadliwości oprogramowania omówione dotychczas w orzecznictwie.
W pracy poddano również analizie rozwiązania przyjęte w sześciu zagranicznych systemach prawnych, w projektach harmonizacji tzw. europejskiego prawa prywatnego, a ponadto uwzględniono dorobek inżynierii oprogramowania.
Książka jest skierowana do adwokatów, radców prawnych, menedżerow pozyskujacych programy komputerowe, pracowników przedsiębiorstw zajmujących się tworzeniem programów komputerowych na zamówienie i odbiorców takich programów.
Spis treści:
Rozdział 1. Wstęp 29
1.1. Gospodarcze znaczenie oprogramowania 29
1.2. Wybrane aspekty tworzenia programów komputerowych na zamówienie 31
1.2.1. Wąskie i szerokie ujęcie umowy o stworzenie programu komputerowego 31
1.2.2. Proces powstawania programu komputerowego na zamówienie 34
1.3. Błąd informatyczny a wada oprogramowania 37
1.3.1. Faktyczny brak możliwości wyeliminowania wszystkich błędów informatycznych 37
1.3.2. Ogólny reżim odpowiedzialności kontraktowej i specjalne reżimy odpowiedzialności za wadę przedmiotu świadczenia 39
1.4. Konstrukcja pracy 42
Rozdział 2. Podstawa odpowiedzialności za usterki zamówionego programu komputerowego 47
2.1. Uwagi wstępne 47
2.2. Podstawa odpowiedzialności za wady zamówionego programu komputerowego w wybranych systemach prawnych 48
2.2.1. Austria 48
2.2.2. Francja 49
2.2.3. Niemcy 51
2.2.4. Stany Zjednoczone 52
2.2.5. Szwajcaria 54
2.2.6. Wielka Brytania 55
2.3. Podstawa odpowiedzialności za usterki zamówionego programu komputerowego w ujęciu historycznoprawnym 59
2.3.1. Wzór umowy o świadczenie usług w zakresie automatowego przetwarzania informacji z 1968 r. 59
2.3.2. Rękojmia za wady fizyczne dzieła 61
2.3.2.1. Wprowadzenie 61
2.3.2.2. Rękojmia za wady fizyczne zamówionego utworu 61
2.3.2.3. Rękojmia za wady fizyczne zamówionego programu komputerowego - koncepcje wypracowane pod rządami ustawy o prawie autorskim z 1952 r. 64
2.3.2.4. Rękojmia za wady fizyczne zamówionego programu komputerowego - koncepcje wypracowane pod rządami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych 66
2.4. Prawnoautorski reżim odpowiedzialności za usterki zamówionego utworu 71
2.4.1. Wprowadzenie 71
2.4.2. Zakres przedmiotowy 73
2.4.2.1. Wprowadzenie 73
2.4.2.2. Ujęcie wąskie 74
2.4.2.3. Ujęcie szerokie 77
2.4.3. Zakres podmiotowy 82
2.4.3.1. Pojęcie twórcy i wieloznaczność wyrazu "twórca" w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych 82
2.4.3.2. Znaczenie wyrazu "twórca" w art. 55 ust. 1 pr. aut. 85
2.4.3.3. Podmiot uprawniony do usunięcia usterki zamówionego programu komputerowego, niebędący jego rzeczywistym twórcą 88
2.4.3.3.1. Pracodawca twórcy 88
2.4.3.3.2. Pochodny nabywca autorskich praw majątkowych i licencjobiorca 92
2.4.3.4. Złagodzenie podstawy odpowiedzialności za usterki programu komputerowego - ujęcie socjologiczne 97
2.4.3.5. Złagodzenie podstawy odpowiedzialności za usterki programu komputerowego - ujęcie prawne 101
2.4.3.5.1. Sekwencyjne ujęcie środków ochrony zamawiającego 101
2.4.3.5.2. Oparcie odpowiedzialności twórcy za usterki zamówionego utworu na zasadzie winy 103
2.4.3.5.3. Przyznanie twórcy prawa do zatrzymania części wypłaconego wynagrodzenia 107
2.4.4. Odpłatność umowy 108
2.5. Wnioski 110
Rozdział 3. Usterka zamówionego programu komputerowego 113
3.1. Uwagi wstępne 113
3.2. Pojęcie wady zamówionego programu komputerowego w wybranych systemach prawnych 114
3.2.1. Austria 114
3.2.2. Francja 116
3.2.3. Niemcy 118
3.2.4. Stany Zjednoczone 122
3.2.5. Szwajcaria 123
3.2.6. Wielka Brytania 127
3.3. Wyraz "usterka" w języku prawnym 128
3.4. Usterka jako wada przedmiotu świadczenia 130
3.4.1. Wprowadzenie 130
3.4.2. Cechy pozytywne 131
3.4.3. Cechy negatywne 134
3.5. Usterka zamówionego programu komputerowego a inne postaci wadliwości przedmiotu świadczenia 135
3.5.1. Usterka a wada fizyczna 135
3.5.1.1. Wprowadzenie 135
3.5.1.2. Ujęcie analityczne 135
3.5.1.3. Ujęcie funkcjonalne 139
3.5.2. Usterka a wada prawna 140
3.5.2.1. Wprowadzenie 140
3.5.2.2. Kwalifikacja naruszenia wymagań zgodności 142
3.5.3. Usterka a błąd informatyczny 144
3.5.3.1. Wprowadzenie 144
3.5.3.2. Pojęcie błędu w inżynierii oprogramowania 145
3.5.3.3. Znaczenie wyrażenia "poprawianie błędów" w świetle dyrektywy w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych 145
3.5.3.4. Błąd informatyczny w wybranych systemach prawnych, w których wdrożono przepisy dyrektywy w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych 147
3.5.3.5. Rekonstrukcja pojęcia błędu informatycznego 150
3.5.4. Usterka a wada fizyczna nośnika 153
3.6. Rodzaje usterek zamówionego programu komputerowego 155
3.6.1. Wprowadzenie 155
3.6.2. Usterki usuwalne i nieusuwalne 155
3.6.2.1. Ujęcie cywilnoprawne 155
3.6.2.2. Ujęcie prawnoautorskie 156
3.6.3. Usterki istotne i nieistotne 157
3.6.3.1. Ujęcie cywilnoprawne 157
3.6.3.2. Ujęcie prawnoautorskie 158
3.6.4. Usterki merytoryczne i techniczne 161
3.7. Stwierdzenie usterki zamówionego programu komputerowego 162
3.7.1. Wprowadzenie 162
3.7.2. Kryteria porównania zamówionego programu komputerowego z jego abstrakcyjnym pierwowzorem 163
3.7.3. Kryteria kwalifikacji odstępstwa od abstrakcyjnego pierwowzoru zamówionego programu komputerowego jako usterki 165
3.7.3.1. Posiłkowe odwołanie się do kryteriów stwierdzenia wady fizycznej 165
3.7.4. Zmniejszenie wartości i użyteczności 168
3.7.4.1. Pojęcie zmniejszenia wartości lub użyteczności 168
3.7.4.2. Naruszenie wymagań funkcjonalnych - stanowisko doktryny 171
3.7.4.3. Naruszenie wymagań funkcjonalnych - stanowisko judykatury 174
3.7.4.4. Naruszenie wymagań pozafunkcjonalnych 176
3.7.4.5. Naruszenie wymagań zgodności 178
3.7.5. Brak zapewnionych właściwości 179
3.7.6. Przekazanie programu komputerowego w stanie niezupełnym 181
3.8. Wnioski 183
Rozdział 4. Środki ochrony zamawiającego program komputerowy w razie wykrycia usterki 186
4.1. Uwagi wstępne 186
4.2. Środki ochrony zamawiającego program komputerowy w wybranych systemach prawnych 187
4.2.1. Austria 187
4.2.2. Francja 189
4.2.3. Niemcy 191
4.2.4. Stany Zjednoczone 192
4.2.5. Szwajcaria 194
4.2.6. Wielka Brytania 195
4.3. Sekwencyjność środków ochrony zamawiającego 197
4.3.1. Model sekwencyjności środków ochrony 197
4.3.1.1. Wprowadzenie 197
4.3.1.2. Pierwszeństwo środka ochrony zmierzającego do realnego wykonania zobowiązania 198
4.3.1.3. Wybór określonego środka ochrony a charakter usterki 200
4.3.2. Pominięcie sekwencyjności środków ochrony 202
4.3.2.1. Niewyznaczenie twórcy odpowiedniego terminu do usunięcia usterki 202
4.3.2.2. Nieprzyjęcie utworu 205
4.3.3. Charakter prawny wyboru określonego środka ochrony 207
4.4. Charakter prawny środków ochrony zamawiającego a znaczenie wyrazu "roszczenia" w art. 55 ust. 3 pr. aut. 211
4.4.1. Wprowadzenie 211
4.4.2. Rekonstrukcja pojęcia sytuacji prawnej, roszczenia i uprawnienia kształtującego 211
4.4.3. Znaczenie wyrazu "roszczenia" 213
4.5. Naprawienie szkody a środki ochrony zamawiającego 217
4.5.1. Wprowadzenie 217
4.5.2. Stosunek prawnoautorskiego reżimu odpowiedzialności za usterki zamówionego utworu do ogólnego reżimu odpowiedzialności ex contractu 219
4.5.3. Znaczenie żądania naprawienia szkody w razie wykrycia wady prawnej utworu 222
4.6. Wnioski 225
Rozdział 5. Wyznaczenie twórcy odpowiedniego terminu do usunięcia usterki zamówionego programu komputerowego 229
5.1. Uwagi wstępne 229
5.2. Usunięcie wady zamówionego programu komputerowego w wybranych systemach prawnych 230
5.2.1. Austria 230
5.2.2. Francja 232
5.2.3. Niemcy 234
5.2.4. Stany Zjednoczone 236
5.2.5. Szwajcaria 238
5.2.6. Wielka Brytania 239
5.3. Charakter prawny 240
5.3.1. Wprowadzenie 240
5.3.2. Koncepcja roszczenia 241
5.3.2.1. Ujęcie cywilnoprawne 241
5.3.2.2. Ujęcie prawnoautorskie 245
5.3.2.2.1. Cele analizy sytuacji prawnej zamawiającego 245
5.3.2.2.2. Obowiązek usunięcia usterki zamówionego utworu 245
5.3.2.2.3. Zaskarżalność roszczenia o usunięcie usterki 248
5.3.3. Koncepcja uprawnienia kształtującego 251
5.3.3.1. Ujęcie cywilnoprawne 251
5.3.3.2. Ujęcie prawnoautorskie 253
5.3.4. Przesłanka skorzystania z uprawnień 254
5.3.4.1. Ujęcie cywilistyczne 254
5.3.4.2. Ujęcie prawnoautorskie 256
5.4. Termin usunięcia usterki / 260
5.4.1. Ogólna wytyczna "odpowiedniego" terminu do usunięcia usterki 260
5.4.2. Ogólna wytyczna maksymalnego terminu do usunięcia usterki 263
5.4.3. Wyznaczenie twórcy terminu nieodpowiedniego do usunięcia usterki 264
5.5. Usunięcie usterek w ramach wykonania zastępczego 265
5.5.1. Wprowadzenie 265
5.5.2. Ujęcie cywilnoprawne 266
5.5.3. Ujęcie prawnoautorskie 267
5.6. Usunięcie usterki a naprawienie szkody in natura 271
5.6.1. Wprowadzenie 271
5.6.2. Roszczenie o usunięcie usterki zamówionego utworu a roszczenie o naprawienie szkody in natura 272
5.6.3. Roszczenie o usunięcie usterki zamówionego utworu a roszczenie o wykonanie zobowiązania 275
5.7. Wnioski 277
Rozdział 6. Żądanie odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia twórcy 281
6.1. Uwagi wstępne 281
6.2. Obniżenie wynagrodzenia twórcy zamówionego programu komputerowego w wybranych systemach prawnych 282
6.2.1. Austria 282
6.2.2. Francja 283
6.2.3. Niemcy 284
6.2.4. Stany Zjednoczone 285
6.2.5. Szwajcaria 286
6.2.6. Wielka Brytania 287
6.3. Charakter prawny 288
6.3.1. Wprowadzenie 288
6.3.2. Koncepcja roszczenia o zwrot nadpłaconej kwoty albo zmniejszenie świadczenia pieniężnego 289
6.3.3. Koncepcja roszczenia o wyrażenie zgody przez drugą stronę na obniżenie świadczenia pieniężnego 291
6.3.3.1. Ujęcie cywilnoprawne 291
6.3.3.2. Ujęcie prawnoautorskie 294
6.3.4. Koncepcja uprawnienia 297
6.3.4.1. Ujęcie cywilnoprawne 297
6.3.4.2. Ujęcie prawnoautorskie 301
6.3.5. Koncepcje pośrednie 304
6.3.5.1. Koncepcja wieloetapowej realizacji żądania obniżenia świadczenia pieniężnego 304
6.3.5.2. Koncepcja niejednolitego charakteru żądania obniżenia świadczenia pieniężnego 305
6.4. Stopień obniżenia umówionego wynagrodzenia twórcy 308
6.4.1. Ogólna wytyczna stopnia obniżenia umówionego wynagrodzenia twórcy 308
6.4.1.1. Wprowadzenie 308
6.4.1.2. Ujęcie cywilnoprawne 309
6.4.1.3. Ujęcie prawnoautorskie 311
6.4.2. Konkretyzacja ogólnej wytycznej stopnia obniżenia umówionego wynagrodzenia twórcy 315
6.4.2.1. Wprowadzenie 315
6.4.2.2. Ujęcie cywilnoprawne 315
6.4.2.3. Ujęcie prawnoautorskie 316
6.4.3. Stopień redukcji wynagrodzenia twórcy a struktura umowy o stworzenie programu komputerowego 318
6.5. Podstawa rozliczenia stron w razie wystąpienia stanu nadpłaty po odpowiednim obniżeniu umówionego wynagrodzenia twórcy 320
6.6. Żądanie obniżenia wynagrodzenia a żądanie naprawienia szkody in valuta 323
6.7. Wnioski 325
Rozdział 7. Odstąpienie od umowy 328
7.1. Uwagi wstępne 328
7.2. Zakończenie stosunku prawnego w razie wykrycia wady zamówionego programu komputerowego w wybranych systemach prawnych 329
7.2.1. Austria 329
7.2.2. Francja 330
7.2.3. Niemcy 332
7.2.4. Stany Zjednoczone 333
7.2.5. Szwajcaria 334
7.2.6. Wielka Brytania 335
7.3. Charakter prawny 336
7.4. Forma 338
7.5. Stosunek art. 59 pr. aut. do art. 494 k.c. 341
7.5.1. Wprowadzenie 341
7.5.2. Koncepcja subsydiarności art. 59 pr. aut. 341
7.5.3. Koncepcja specjalności art. 59 pr. aut. 342
7.6. Chwila powstania skutku odstąpienia od umowy 344
7.6.1. Wprowadzenie 344
7.6.2. Koncepcja wygaśnięcia zobowiązania ex tunc 345
7.6.2.1. Ujęcie cywilnoprawne 345
7.6.2.2. Ujęcie prawnoautorskie 346
7.6.3. Koncepcja wygaśnięcia zobowiązania ex nunc 349
7.6.3.1. Ujęcie cywilnoprawne 349
7.6.3.2. Ujęcie prawnoautorskie 351
7.6.4. Koncepcja przekształcenia zobowiązania ex nunc 353
7.6.5. Koncepcja przekształcenia zobowiązania ex tunc 355
7.7. Powrót autorskich praw majątkowych do twórcy 357
7.7.1. Wprowadzenie 357
7.7.2. Sens rozważania powrotu autorskich praw majątkowych do zamówionego programu komputerowego po odstąpieniu od umowy 358
7.7.3. Koncepcja skutku rozporządzającego odstąpienia od umowy 361
7.7.3.1. Ujęcie cywilnoprawne 361
7.7.3.2. Ujęcie prawnoautorskie 362
7.7.4. Koncepcja skutku zobowiązującego odstąpienia od umowy 365
7.7.5. Koncepcja niejednolitego skutku odstąpienia od umowy 368
7.8. Podstawa rozliczenia stron po odstąpieniu od umowy 370
7.8.1. Wprowadzenie 370
7.8.2. Ujęcie cywilnoprawne 371
7.8.3. Ujęcie prawnoautorskie 373
7.9. Prawo twórcy do zatrzymania części wypłaconegowynagrodzenia 376
7.9.1. Wprowadzenie 376
7.9.2. Znaczenie gospodarcze 377
7.9.3. Charakter prawny 379
7.10.Odstąpienie od umowy a nieprzyjęcie utworu 380
7.11.Wnioski
adobe algorytmy apache asp autocad asembler bsd c++ c# delphi dtp excel flash html java javascript linux matlab mysql office php samba voip uml unix visual studio windows word
Księgarnia Informatyczna zaprasza.