Autor: Daniel J. Paulish
ISBN: 978-83-204-2978-7
Ilość stron: 268
Data wydania: 04/2007
Planowanie architekturocentrycznego procesu tworzenia oprogramowania jest bardzo ważne. Wykorzystanie dobrze opracowanej architektury oprogramowania zapewnia terminową realizację danego przedsięwzięcia, i to w ramach założonych kosztów, przy jednoczesnym spełnieniu wy-magań stawianych oprogramowaniu.
Książka "Zarządzanie architekturocentrycznym procesem tworzenia oprogramowania" jest przeznaczona dla studentów informatyki, czyli przyszłych potencjalnych pracowników firm programistycznych, dla kierowników przedsięwzięć i architektów oprogramowania.
Dowiedzą się z niej, jak uwzględniać architekturę w ustalaniu harmonogramów, opracowywaniu kosztorysu prac, podejmowaniu decyzji doty-czących zakresu prac i kierowaniu zespołem twórców oprogramowania, żeby osiągnąć sukces. Poznają każdy kamień milowy skutecznego zarządzania przedsięwzięciem programistycznym, czyli planowanie zadań, organizację pracy, realizację oprogramowania i ocenę prac. Znajdą tu mnóstwo praktycznych porad na takie tematy, jak:
- posługiwanie się architekturą w celu ustalenia organizacji przedsięwzięcia;
- opracowywanie realnych harmonogramów prac;
- stosowanie analizy globalnej przy planowaniu całego przedsięwzięcia i etapu testowania
oprogramowania;
- planowanie przebiegu prac i decydowanie o terminie przekazania oprogramowania do
eksploatacji;
- dbanie o kulturę pracy;
- tworzenie wydajnego zespołu;
- radzenie sobie z ryzykiem i unikanie niemiłych niespodzianek;
- określenie, na czym ma polegać sukces danego przedsięwzięcia.
Wszystkie przedstawione w książce metody i problemy są zilustrowane rzeczywistymi przykładami. Dokładne prześledzenie ich ułatwi czytelnikowi zrozumienie wyzwań, jakie musi podejmować twórca oprogramowania.
Rozdziały:
CZĘŚĆ PIERWSZA. Przegląd czynności kierownikaprzedsięwzięcia
Rozdział 1 Wprowadzenie
1.1. Czym jest zarządzanie przedsięwzięciem?
1.2. Czym jest architektura oprogramowania?
1.3. Moje najgłębsze przekonania
1.4. Proces zarządzania przedsięwzięciem
1.5. Zarządzanie architekturocentrycznym przedsięwzięciem programistycznym
1.6. Planowanie
1.7. Organizowanie
1.8. Realizacja
1.9. Mierzenie
1.10. Podsumowanie
CZĘŚĆ DRUGA. Planowanie
Rozdział 2 Planowanie architekturocentrycznych przedsięwzięć
programistycznych
2.1 Tworzenie realistycznych harmonogramów
2.2. Podejście stosowane przy PACPP
2.3. Korzyści
2.4. Doświadczenie
2.5. Reguły praktyczne
2.6. Podsumowanie
Rozdział 3 Analiza globalna
3.1. Czym jest analiza globalna?
3.2. Czynności analizy globalnej
3.3. Zastosowanie analizy globalnej w planowaniu przedsięwzięć
3.4. Posługiwanie się analizą globalną przy planowaniu testów
3.5. Korzyści
Rozdział 4 Zarządzanie oczekiwaniami
4.1. Kiedy planować i kiedy się zobowiązywać
4.2. Zarządzanie w górę
4.3. Zarządzanie w bok
4.4. Przepływ informacji
4.5. Posługiwanie się planem tworzenia oprogramowania
4.6. Podsumowanie
CZĘŚĆ TRZECIA. Organizacja
Rozdział 5 Organizacja przedsięwzięcia
5.1. Posługiwanie się architekturą oprogramowania do definiowania organizacji
przedsięwzięcia
5.2. Zadania zespołu projektującego architekturę podczas tworzenia oprogramowania
5.3. Funkcje pomocnicze związane z tworzeniem oprogramowania
5.4. Odpowiedzialności, role, władza i poczucie własności
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6 Globalne tworzenie oprogramowania
6.1. Dlaczego oprogramowanie jest tworzone globalnie?
6.2. Rozwiązania architektoniczne wspierające globalne tworzenie oprogramowania
6.3. Procesy globalnego tworzenia oprogramowania
6.4. Zmienne kulturowe
6.5. Zalecenia dla globalnych zespołów tworzących oprogramowanie
6.6. Wnioski
Rozdział 7 Budowanie kultury i zespołu przedsięwzięcia
7.1. Ustalanie celów przedsięwzięcia
7.2. Cechy dobrych zespołów
7.3. Tworzenie kultury przedsięwzięcia
7.4. Budowanie konsensusu
7.5. Kierowanie
7.6. Podsumowanie
Rozdział 8 Rola kierownika przedsięwzięcia programistycznego
8.1. Tworzenie wizji
8.2. Kierownik przedsięwzięcia jako trener
8.3. Podejmowanie decyzji
8.4. Koordynowanie
8.5. Współpraca z zespołem przedsięwzięcia
8.6. Zarządzanie przedsięwzięciami programistycznymi jako kariera
8.7. Podsumowanie
CZĘŚĆ CZWARTA. Realizacja przedsięwzięcia
Rozdział 9 Kompromisy i decyzje dotyczące przedsięwzięcia
9.1. Posługiwanie się celami przedsięwzięcia przy podejmowaniu decyzji
9.2. Radzenie sobie z płynną funkcjonalnością i ze zmianami architektury
9.3. Przyjmowanie odpowiedzialności
9.4. Kiedy akceptować, a kiedy odrzucać zmiany
9.5. Etyczne decyzje kierownika przedsięwzięcia
9.6. Podsumowanie
Rozdział 10 Przyrostowe tworzenie oprogramowania
10.1. Aktualizacja planu tworzenia oprogramowania
10.2. Planowanie budowania i zarządzanie nim
10.3. Spraw, aby każdy był zaangażowany
10.4. Śledzenie postępu
10.5. Testowanie przyrostowe
10.6. Spełnianie kryteriów udostępniania
10.7. Narzędzia
10.8. Podsumowanie
Rozdział 11 Zapewnianie widzialności prac i unikanie niespodzianek
11.1. Zarządzanie ryzykiem
11.2. Informowanie o statusie i problemach
11.3. Budowanie zaufania u kierownictwa
11.4. Rozpoznawanie i świętowanie sukcesu
11.5. Podsumowanie
Rozdział 12 Jak zachować spokój w ogniu walki
12.1. Zagrzewanie do walki, mikrozarządzanie i dyscyplina
12.2. Jak zachować optymizm
12.3. Jakość
12.4. Zapewnianie wsparcia i usuwanie przeszkód
12.5. Postępowanie z pracownikami stwarzającymi problemy
12.6. Emocje i unikanie decyzji
12.7. Jakość życia w pracy
12.8. Podsumowanie
CZĘŚĆ PIĄTA. Mierzenie
Rozdział 13 Miary, na które należy zwracać uwagę
13.1. Metryki globalne używane przez kierowników przedsięwzięć
13.2. Metryki etapowe odnoszące się do projektowania wysokiego poziomu
13.3. Koszt ukończenia
13.4. Budżety przedsięwzięć inżynieryjnych
13.5. Obserwowanie wyników testów
13.6. Podsumowanie
Rozdział 14 Czym jest „dobra robota"?
14.1. Kompromis między harmonogramem, funkcjonalnością a jakością
14.2. Definiowanie powodzenia przedsięwzięcia
14.3. Pomiar wkładu wniesionego przez członków zespołu
14.4. Nagrody
14.5. Fluktuacja kadr
14.6. Podsumowanie
CZĘŚĆ SZÓSTA. Analiza przypadków
Rozdział 15 IS2000
15.1. Tło powstania IS2000
15.2. Przegląd systemu
15.3. Planowanie przedsięwzięcia
15.4. Zarządzanie przedsięwzięciem
15.5. Czego się nauczyliśmy
Rozdział 16 DPS2000
16.1. Tło powstania DPS2000
16.2. Analiza globalna
16.3. Strategie projektowania asortymentu produktów
16.4. Architektura DPS2000
16.5. Planowanie przedsięwzięcia
16.6. Zarządzanie przedsięwzięciem
16.7. Czego się nauczyliśmy
Rozdział 17 Wnioski
17.1. Dzielenie się najlepszymi rozwiązaniami praktycznymi
17.2. Korzyści
17.3. Podsumowanie
CZĘŚĆ SIÓDMA. Dodatek
Dodatek: użyteczne formularze
adobe algorytmy apache asp autocad asembler bsd c++ c# delphi dtp excel flash html java javascript linux matlab mysql office php samba voip uml unix visual studio windows word
Księgarnia Informatyczna zaprasza.