Podstawowy podręcznik akademicki do przedmiotów Zarządzanie projektami i Metody i techniki projektowania, wykładanych na kierunkach zarządzania i marketingu. Stanowi kompleksowe ujęcie zagadnień związanych z zarządzaniem projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi w przedsiębiorstwie. W opracowaniu połączono podstawy teoretyczne i metodologiczne z praktyką gospodarczą.
Praca podzielona jest na 2 części.
W części pierwszej scharakteryzowano istotę zarządzania projektami, ich specyfikę, formy organizacyjne, metody projektowania, fazy procesu projektowania i ocenę projektu.
Część druga zawiera rozwiązania praktyczne, w tym instrumenty analityczno-decyzyjne, wykorzystywane w zarządzaniu projektami, oraz przegląd zastosowań projektowania w dziedzinie ekonomicznej i organizacyjnej.
Książka przeznaczona dla studentów, doktorantów i pracowników naukowych uczelni wyższych na kierunkach zarządzania i marketingu oraz praktyków zainteresowanych realizowaniem projektów w różnego rodzaju przedsiębiorstwach.
Rozdziały:
Część pierwsza. Podstawy koncepcji zarządzania projektami
Rozdział 1. Charakterystyka zarządzania projektami 15
1.1. Geneza zarządzania projektami 15
1.1.1. Wstępna interpretacja 15
1.1.2. Projekt Manhattan 19
1.1.3. Historyczne egzemplifikacje zarządzania projektami 20
1.2. Zmiany i rozwój a zarządzanie projektami w działalności firmy 23
1.3. Pojęcie projekt i zakres koncepcji zarządzania projektami 29
1.4. Typy i rodzaje projektów 32
1.5. Rozwinięta definicja zarządzania projektami i terminów zbliżonych 34
Literatura zalecana 36
Rozdział 2. Specyfika projektów ekonomicznych i organizacyjnych 37
2.1. Tematyka projektów ekonomicznych i organizacyjnych 37
2.2. Uniwersalne ujęcie metodyki badań 39
2.3. Dyspozycje projektów ekonomicznych i organizacyjnych 42
2.3.1. Typy dyspozycji projektów 42
2.3.2. Przykłady dyspozycji projektów 43
2.3.3. Karta projektu 46
2.3.4. Struktura prac projektowych i kamienie milowe 51
2.4. Definiowanie projektu 53
2.5. Procedura operacjonizacji 54
2.6. Makiety badawcze i listy kontrolne 55
2.7. Projekty techniczne a projekty ekonomiczne i organizacyjne 62
Literatura zalecana 68
Rozdział 3. Instytucjonalne formy zarządzania projektami 69
3.1. Struktura systemu projektowania 69
3.2. Organizacja zespołów projektowych 74
3.2.1. Dobór pracowników 74
3.2.2. Modele strukturalne zespołów projektowych 80
3.3. System zadaniowy przedsiębiorstwa 84
3.4. Struktury stacjonarne 90
3.4.1. Organizacja biur projektów 90
3.4.2. Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie 93
3.5. Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie a doskonalenie systemu motywacyjnego 98
Literatura zalecana 99
Rozdział 4. Planowanie przebiegu i zasobów projektu 100
4.1. Planowanie cyklu projektowo-realizacyjnego 100
4.2. Przygotowanie studium wykonalności inwestycji 105
4.3. Organizacja systemu zarządzania projektami 109
4.4. Opracowanie harmonogramów 110
4.5. Kosztorys projektu 111
4.6. Budżetowanie 114
4.7. Proces kontrol i 120
4.7.1. Nadzór a kontrol a 120
4.7.2. Organizacja systemu kontrol i 122
4.7.3. Control lngi 125
4.8. Informatyczne narzędzia zarządzania projektami 127
4.9. Aplikacje informatyczne 128
4.9.1. Zarządzanie funduszem czasu i harmonogramowanie 128
4.9.2. Wykresy sieciowe i metoda PERT 131
4.9.3. Planowanie zasobów 134
4.9.4. Analiza finansowa i budżetowanie 136
4.9.5. Kosztorysowanie 138
4.9.6. Wspomaganie pracy biura projektów 142
Literatura zalecana 145
Rozdział 5. Standardowe metody oceny projektów 146
5.1. Decyzje rozwojowe 146
5.2. Przegląd kryteriów oceny 147
5.3. Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu 151
5.4. średni ważony koszt kapitału 152
5.5. Strategie stosowania standardowych metod dyskontowych 155
5.6. Metoda Earned Val ue 156
5.7. Rachunek koordynacyjny w zarządzaniu portfelem projektów 162
5.8. Metoda Project Finance 167
Literatura zal ecana 171
Rozdział 6. Metody oceny agregatowej w diagnozie i projektowaniu 172
6.1. Przeznaczenie oceny agregatowej w zarządzaniu projektami 172
6.2. Analiza preferencji jako metoda oceny agregatowej projektów 173
6.2.1. Ogólne ujęcie analizy preferencji 173
6.2.2. Zasady analizy preferencji 174
6.2.3. Struktura systemu badawczego 176
6.2.4. Ocena sprawdzająca w diagnozie i projektowaniu 179
6.3. Ważenie kryteriów oceny 180
6.3.1. Metoda opinii ekspertów 180
6.3.2. Badanie zgodności opinii ekspertów 183
6.4. Metoda rangowania 186
6.5. Metoda punktacji 189
6.5.1. Ogólna charakterystyka metody punktacji 189
6.5.2. Systemy oceniania przez punktację 190
6.5.3. Punktowa ocena sprawdzająca 198
6.6. Wskaźnikowa ocena sprawdzająca 199
6.6.1. Wskaźniki skuteczności jako mierniki oceny sprawdzającej 199
6.6.2. Metoda normal izacji il orazowej 200
6.7. Metoda indeksów testujących w wielokryterialnym modelu wyboru wariantu racjonalnego 202
6.8. Ranking kwalifikowany projektów 205
6.9. Kategoryzacja projektów 206
6.10. Regulamin podejmowania decyzji dla systemu dwustopniowej oceny projektów (SDOP) 209
Literatura zalecana 212
Część druga. Metodyki badawcze w praktyce projektowania 213
Rozdział 7. Ogólne zasady i koncepcje projektowania 215
7.1. Pojęcie procesu projektowego 215
7.2. Zasady projektowania 217
7.3. Zarys klasycznych i współczesnych metodyk ogólnych projektowania 222
7.3.1. Nauka o projektowaniu a metodyki ogólne w nauce organizacji i zarządzania 222
7.3.2. Podejście prakseologiczne 232
7.3.3. Anal i za systemowa 235
7.3.4. Podejście funkcjonalne i metoda analizy wartości 245
7.3.5. Podejście eksperckie 255
7.3.6. Metoda scenariuszowa 257
7.3.7. Metodyka PMI 263
7.4. Projektowanie usprawniające i bazowe 265
7.5. Uniwersalne ujęcie procesu projektowo-realizacyjnego 267
Literatura zalecana 269
Rozdział 8. Projektowanie strategii zarządzania 270
8.1. Podział strategii zarządzania 270
8.1.1. Ramowy podział strategii zarządzania 270
8.1.2. Strategie podstawowe 274
8.1.3. Strategie dziedzin gospodarowania 277
8.1.4. Strategie konkurencji a strategie marketingowe 278
8.1.5. Strategie funkcjonalne 283
8.2. Formułowanie strategii zarządzania w kontekście globalizacji 287
8.2.1. Internacjonalizacja a globalizacja 287
8.2.2. Globalne planowanie strategiczne 288
8.2.3. Globalne strategie zarządzania 290
8.3. System celów jako podstawa projektowania strategii zarządzania 292
8.3.1. Formuły cel ów 292
8.3.2. Kl asyfikatory cel ów 294
8.3.3. Zasady projektowania systemu cel ów 295
8.3.4. Techniki wyboru celów 296
8.4. Opcja strategiczna 297
8.4.1. Pojęcie opcji strategicznej 297
8.4.2. Metodyka analizy opcji strategicznych 301
8.5. Metodyka projektowania strategii zarządzania 301
8.5.1. Program działalności globalnej przedsiębiorstwa 301
8.5.2. Fazy metodyki projektowania programu DGP 302
Literatura zalecana 305
Rozdział 9. Ryzyko i wykonalnośæ projektów 306
9.1. Istota ryzyka w zarządzaniu projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi 306
9.2. Rodzaje ryzyka projektów 307
9.3. Ryzyko w projektach strategii zarządzania 309
9.3.1. Modeldecyzyjny z uwzględnieniem ryzyka 309
9.3.2. Obl iczanie ryzyka 310
9.4. Model wyboru wariantu projektowego z uwzględnieniem wskaźnika wykonalności 311
9.4.1. Formuła wskaźnika wykonalności 311
9.4.2. Charakterystyka modelu 313
9.4.3. Modelwyboru wariantu projektowego na podstawie funkcji decyzyjnej Fw 315
9.5. Bezpieczeństwo strategiczne a ryzyko wariantów projektowych 316
9.5.1. Pojęcie bezpieczeństwa strategicznego 316
9.5.2. Metoda wyboru optymalnej projekcji w warunkach ryzyka 319
9.6. Prawdopodobieństwo subiektywne jako miara ryzyka 322
9.6.1. Modelprawdopodobieństwa trendu 322
9.6.2. Metoda punktacji w obliczaniu prawdopodobieństwa subiektywnego 323
9.7. Zarządzanie ryzykiem projektu 325
Literatura zal ecana 328
Rozdział 10. Metody analizy procesów 329
10.1. Geneza podejścia procesowego 329
10.1.1. Istota podejścia procesowego 329
10.1.2. Proces zarządzania 330
10.1.3. Podejście procesowe w zarządzaniu operacyjnym 332
10.2. Analiza procesów pracy 338
10.2.1. Kierunki doskonalenia procesów pracy 338
10.2.2. Podstawy badań analitycznych 339
10.2.3. Analiza potencjału pracy 343
10.3. Analiza produktywności 346
10.3.1. Produktywnośæ standardowa a produktywnośæ strukturalna 346
10.3.2. Założenia koncepcji produktywności strukturalnej 346
10.3.3. Klasyfikator kosztów w rachunku produktywności 348
10.3.4. Procedura obliczeniowa w rachunku produktywności 350
10.3.5. Strategia poprawy produktywności 352
10.3.6. Produktywnośæ progowa 354
10.3.7. Produktywnośæ nieobciążona 356
10.4. Instrumenty planowania cen i kosztów w działalności operacyjnej 357
10.4.1. Podstawowe kierunki badań 357
10.4.2. Rachunek kosztów docelowych działalności firmy 357
10.4.3. Zarządzanie kosztami w cyklu życia produktu 361
10.4.4. Doskonalenie struktury łańcucha wartości 363
10.4.5. Rachunek dyskontowy w programowaniu działalności operacyjnej 365
10.5. Analiza niezawodności procesów eksploatacyjnych 366
10.6. Rachunek kosztów procesów 371
Literatura zal ecana 374
Rozdział 11. Metodyka zarządzania programami i projektami europejskimi 375
11.1. System pomocy struktural nej 375
11.1.1. Cele Narodowego Planu Rozwoju 375
11.1.2. Podstawy Wsparcia Wspólnoty (PWW) 380
11.1.3. Programy operacyjne 382
11.1.4. Uzupełnienia programów operacyjnych 385
11.1.5. Kierunki interwencji Funduszu Spójności 385
11.1.6. Inicjatywy wspólnotowe 386
11.2. System zarządzania programami operacyjnymi 386
11.2.1. Struktura programu operacyjnego na przykładzie SPO Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw 386
11.2.2. Schemat ogólny systemu zarządzania SPO Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw 389
11.3. Zarządzanie projektami w sferze programów operacyjnych 393
11.3.1. Kryteria wyboru projektów 393
11.3.2. Procedury zarządzania projektami 394
11.4. Zarządzanie cykl em projektowym (ZCP) 397
11.5. Macierz projektu 398
Literatura zalecana 400
Rozdział 12. Organizacja systemu zarządzania jakością 401
12.1. Kierunki badań w zarządzaniu jakością 401
12.2. Wieloaspektowe podejście badawcze w doskonaleniu organizacji systemu zarządzania jakością 404
12.3. Projektowanie organizacji systemu zarządzania jakością 407
12.3.1. Cele i funkcje w doskonaleniu jakości 407
12.3.2. Modele struktury organizacyjnej 409
12.4. Organizacja kontroli w systemie zarządzania jakością 411
12.4.1. Procedura kontroli operacyjnej 411
12.4.2. Podejścia do sprawozdawczości finansowej w zakresie kosztów jakości 414
12.4.3. Controlling jakości 418
12.5. Idea autonomicznego systemu zarządzania jakością 420
Literatura zalecana 423
Rozdział 13. Metodyka projektowania zmian w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa 424
13.1. Kierunki projektowania zmian w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstw 424
13.1.1. Zewnętrzne i wewnętrzne zmiany strukturalne 424
13.1.2. Ogólne rozwiązania formy organizacyjnej zewnętrznej jednostek gospodarczych 425
13.1.3. Typologia jednostek organizacyjnych 426
13.1.4. Konfiguracja struktury organizacyjnej przedsiębiorstw 429
13.2. Organizacja małych i średnich firm 435
13.3. Duże związki gospodarcze 438
13.4. Projekty rozwiązań strukturalnych zarządzania kontraktowego w praktyce przedsiębiorstw polskich 442
13.4.1. Przesłanki zarządzania kontraktowego w polityce prywatyzacyjnej 442
13.4.2. Zarządca w przedsiębiorstwach państwowych 444
13.4.3. Grupy zarządzające (GZ) w koncepcji programu prywatyzacji z restrukturyzacją (kontrakt menedżerski z okresu do 1996 r.) 449
13.4.4. Zarządzanie kontraktowe w przepisach Ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych 451
13.4.5. Firmy zarządzające (FZ) majątkiem Narodowych Funduszy Inwestycyjnych w świetle
Ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o Narodowych Funduszach Inwestycyjnych i ich prywatyzacji 452
13.5. Projekty nowych rozwiązań strukturalnych dla dużych związków gospodarczych w Polsce 457
13.6. Strategiczne jednostki gospodarcze 464
13.6.1. Organizacja strategicznych jednostek gospodarczych 464
13.6.2. Zasady funkcjonowania centrów biznesu 466
Literatura zal ecana 472
Rozdział 14. Projektowanie organizacji systemów referencyjnych zarządzania 473
14.1. Informacja menedżerska jako przedmiot metodologii procesu zarządzania 473
14.2. Pojęcie systemu referencyjnego zarządzania (SRZ) 475
14.2.1. Językowy obraz świata a rzeczywistośæ pozajęzykowa 475
14.2.2. Referencja 477
14.2.3. Postacie znaczenia 477
14.2.4. System referencyjny 478
14.2.5. System referencyjny zarządzania (SRZ) 480
14.3. Typy i rodzaje systemów referencyjnych zarządzania (SRZ) 481
14.4. Systemy informacji menedżerskiej (SIM) a systemy referencyjne zarządzania (SRZ) 483
14.5. Organizacja procesów informacyjnych 486
14.6. Założenia koncepcji projektowania systemów referencyjnych zarządzania 489
14.7. Metodyka projektowania organizacji procesów informacyjnych 491
14.8. Analiza funkcjonalna informacji menedżerskiej 495
14.8.1. Podejście funkcjonalno-lingwistyczne w badaniu informacji menedżerskiej 495
14.8.2. Zakres badań w analizie funkcjonalnej informacji menedżerskiej 497
adobe algorytmy apache asp autocad asembler bsd c++ c# delphi dtp excel flash html java javascript linux matlab mysql office php samba voip uml unix visual studio windows word
Księgarnia Informatyczna zaprasza.