W książce uzasadniam hipotezę o stałym procesie integracji poszczególnych elementów zarządzania i informatyki. Właśnie we współczesnych systemach zarządzania, nasyconych informatyką, realizuje się podstawowa definicja Mihajla D. Mesarowica, że system to zbiór elementów i relacji zachodzących między nimi. Logika prezentacji jest następująca. Całość materiału podzielono na pięć, wzajemnie się przenikających, części tematycznych.
Można to też przedstawić graficznie w postaci pięciu okręgów, których rdzeniem jest część pierwsza, poświęcona problematyce zarządzania wspieranego informatyką, w tym zagadnieniom informacji i wiedzy w szerokim kontekście. Właśnie te dwa elementy są podstawą współczesnego zarządzania, które spowodowały rewolucyjne zmiany w metodach tworzenia wartości organizacji i tworzenia kapitału intelektualnego. Następna część, to prezentacja problematyki zastosowań.
W pierwszym rozdziale tej części analizowane są różnorodne sposoby gromadzenia zasobów informacji i wiedzy, aby w następnych rozdziałach przejść do charakterystyki podstawowych systemów informacyjnych. Rozdział trzeci to kontynuacja „kręgu” zastosowań, ale tu pod kątem e-zarządzania. Jest to w pewnym sensie „nakładka” na część poprzednią i bardzo silnie z nią związana.
W tej części książki można wydzielić dwie warstwy. Pierwsza to wirtualizacja, jako sprawczyni pojawienia się organizacji nowego typu, czyli organizacji wirtualnych. Druga, to prezentacja wytypowanych działań i analiza współczesnych systemów zarządzania – tworzenie, wdrażanie i doskonaleni zastosowań e-zarządzania.
Przedstawiono problemy: e-administracji, e-banku, e-handlu, e-logistyki i e-nauczania. Informatyka działa w otoczeniu i jest to najbardziej zewnętrzny krąg. Poświęcono mu dwie końcowe części książki. W tej zewnętrznej części, ze względu na tematykę, analizowano problemy związane z projektowaniem współczesnych systemów informacyjnych w technologii ICT, a także problemy budowy społeczeństwa informacyjnego oraz ekonomiczny i prawny kontekst zastosowania w zarządzaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Analizie poddano nie tylko elementy pozytywne, ale też negatywne, w tym cyberterroryzm, jako nowe zagrożenie i nowy typ przestępstw. Ostatni rozdział książki to prezentacja wybranych problemów technologii przetwarzania w chmurze.
Spis treści:
Część I: Zarządzanie wspierane informatyką 11
Rozdział 1. Technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT) w zarządzaniu 13
Rozdział 2. Zarządzanie informacją i wiedzą 21
2.1. O informacji i wiedzy w zarządzaniu organizacją 21
2.2. Informacje dla zarządzania (informacja zarządcza) 23
2.3. Wiedza i jej rola w zarządzaniu 28
2.4. Kapitał intelektualny i jego tworzenie 33
Rozdział 3. Infrastruktura zarządzania 37
3.1. Informatyczna Infrastruktura Zarządzania (IIZ) jako element Systemu Informacyjnego Zarządzania (SIZ) 37
3.2. Informatyka w zarządzaniu i jej powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi 41
3.3. System zarządzania – system informacyjny – system informatyczny 46
Rozdział 4. System informacyjny organizacji 51
4.1. Budowa i zadania systemu informacyjnego zarządzania 51
4.2. System informacyjny dla zarządzania wiedzą – czyli jak wykorzystać posiadany kapitał intelektualny, jak absorbować i generować wiedzę w systemie informacyjnym 62
4.3. Jakość systemu informacyjnego – audyt systemu 69
4.4. Generacje systemów informacyjnych zarządzania 74
Część II Zastosowania 83
Rozdział 5. Zasoby informacyjne 85
5.1. O zasobach informacyjnych 85
5.2. Baza danych oraz baza baz czyli hurtownia danych 86
5.3. Baza modeli i procedur 106
5.4. Baza wiedzy 109
5.5. Baza tekstowa 112
5.6. Baza multimedialna 113
Rozdział 6. Zarządzanie zasobami informacyjnymi 115
6.1. Systemy komunikacji z zasobami informacyjnymi 115
6.2. Ochrona zasobów informacyjnych 118
Rozdział 7. Charakterystyka podstawowych systemów informacyjnych wspierających procesy zarządzania 125
7.1. Wspomaganie zarządzania – wybór systemu informacyjnego 125
7.2. Systemy transakcyjne czyli systemy informacyjne I generacji 128
7.3. Systemy wyszukiwania informacji i informowania kierownictwa – systemy informacyjne II generacji 130
7.4. Systemy doradcze, czyli systemy informacyjne III generacji 135
7.5. Zintegrowane systemy informacyjne 157
Część III E-zarządzanie 165
Rozdział 8. E-zarządzanie – pojęcie i elementy 167
8.1. E-zarządzanie – pojęcia, modele, zadania 167
8.2. E-zarządzanie w elektronicznej gospodarce 172
8.3. Sieć komputerowa jako infrastruktura e-zarządzania 181
Rozdział 9. Wirtualizacja i jej elementy 197
9.1. Wirtualizacja i wirtualne organizacje 197
9.2. Technologie wirtualne – TW 214
9.3. Efekty i bariery zastosowania wirtualizacji 222
Rozdział 10. O niektórych zastosowaniach procedur e-zarządzania w gospodarce 227
10.1. E-administracja (E-Government) 227
10.2. Handel elektroniczny 233
10.3. Bankowość elektroniczna 242
10.4. E-logistyka 249
10.5. E-nauczanie 255
Część IV Zarządzanie projektami 267
Rozdział 11. Projekt 269
11.1. Podejście projektowe w zarządzaniu 269
11.2. Organizacja procesu projektowania – systemy komunikacji stosowane w zespołach projektowych 278
Rozdział 12. Analiza organizacji 289
12.1. Miejsce analizy w cyklu życia systemu 289
12.2. Procedura i modele analizy – podstawy 291
12.3. Identyfikacja użytkowników i stawianych przez nich celów 298
12.4.Wybrane modele analizy organizacji 306
Rozdział 13. Projektowanie systemu informacyjnego zarządzania 327
13.1. O rozwiązaniach metodycznych 327
13.2. Metodyki projektowania systemów informacyjnych 336
13.3. Jakość projektu i procedur realizujących 343
13.4. Doskonalenie projektu (kaizen, reengineering i X-engineering) 356
13.5. Strategia realizacji projektu 365
Rozdział 14. Wdrażanie systemów informacyjnych 375
14.1. Miejsce wdrażania w cyklu życia systemu 375
14.2. Procedura wdrażania 376
14.3. Zarządzanie procesem wdrażania 381
14.4. Czynniki wpływające na efektywność wdrażania systemu 387
Część V. Społeczny, ekonomiczny i prawny kontekst zastosowań ICT 391
Rozdział 15. Społeczny kontekst zastosowań ICT 393
15.1. Społeczeństwo informacyjne 393
15.2. Kontekst etyczny i społeczna odpowiedzialność 405
15.3. Narzędzia informatyczne komunikacji ze społeczeństwem 412
15.4. Zagrożenie w budowie społeczeństwa informacyjnego – cyberterroryzm 420
Rozdział 16. Ekonomiczny kontekst zastosowań ICT 427
16.1 O ekonomicznej ocenie, czyli efekty i bariery zastosowań ICT 427
16.2. Proces decyzyjny wyboru wariantu realizacji ICT 434
16.3. Ocena efektywności ekonomicznej zastosowań informatyki 438
16.4. Systemowa ocena efektywności ekonomicznej zastosowań ICT 442
Rozdział 17. Prawny kontekst zastosowań technologii informacyjnej 455
Rozdział 18. Postęp w technologii i zagrożenie kulturowe, czyli przetwarzanie w chmurze
adobe algorytmy apache asp autocad asembler bsd c++ c# delphi dtp excel flash html java javascript linux matlab mysql office php samba voip uml unix visual studio windows word
Księgarnia Informatyczna zaprasza.